Verkkosivun tärkeimmät elementit hakukoneoptimoinnin näkökulmasta

Maanantaina 12. kesäkuuta 2017 | Jussi Mäkinen
Vaikka hakukoneoptimointi on nykyään paljon muutakin kuin teknisiä yksityiskohtia, yksittäisellä verkkosivulla tietyt elementit on tärkeää ottaa huomioon.

 

Sivun kuvaus ja sivun otsikko

Sivun kuvaus eli ns. Meta Description on tärkeä siitä syystä, että Google pyrkii näyttämään tämän tekstin hakutuloksissa otsikon alla. Kuitenkin jos Google löytää mielestään paremman tekstipätkän kuvaamaan sivua, tämä parempi tekstipätkä näytetään sivun kuvauksen sijaan. Jos teksti on kirjoitettu hyvin, se näytetään Googlessa ja tämä teksti saattaa olla juuri ratkaiseva tekijä sille, että Googlen käyttäjä klikkaa juuri sinun sivustosi linkkiä eikä kilpailijan.

Sivun otsikko eli Title on samalla tavalla tärkeä kuin sivun kuvaus. Sivun otsikko näytetään hakutulossivulla ja sivun otsikko näkyy myös selaimessa kirjanmerkin ja välilehden nimenä. Ei ole sinänsä oleellista miettiä kuinka paljon Google arvottaa sivun otsikkoa tai kuvausta, koska otsikon ja kuvauksen on tarkoitus puhutella haun tehnyttä ihmistä.

Alla näkyy miten esimerkiksi me näymme Googlen hakutulossivulla. Ylimpänä näkyvä "Valu Digital" on valu.fi-sivuston etusivun sivun otsikko. "Valu Digital on verkkopalveluiden, verkkolehtien ja mobiilisovellusten asiantuntija" on sivun kuvaus -teksti. Google on lihavoinut tekstistä käyttäjän käyttämän hakusanan (Valu).

Valu.fi Googlen hakutulossivulla

Heading-otsikot

Tekstisisältö kannattaa ryhmitellä sivulla käyttämällä pää- ja alaotsikoita. Esimerkiksi päätason otsikosta voidaan käyttää nimiä "Otsikko 1", "Heading 1" tai lyhyesti H1. Otsikkotasoja on jopa tasolle 6 (Otsikko 6) asti olemassa, mutta harvoin on tarvetta tehdä näin syvää otsikkorakennetta sivulle.

Nykyäänkin on hyvä pitää kiinni yhden pääotsikon periaatteesta sivulla. Yhden pääotsikon alle voi rakentaa useita kakkostason otsikoita, joiden alle voi tehdä kolmostason otsikoita ja niin edelleen.

Vaikka otsikot tarkoittavat yleensä suurempaa kirjasinkokoa ja yleisesti puhutaan otsikkotyyleistä, otsikoissa ei ole kuitenkaan ensisijaisesti kyse visuaalisista tyyleistä vaan sivun rakennetta kuvaavista ja tukevista teksteistä. Sivun otsikoita ei tule suunnitella ensisijaisesti fonttikokojen mukaan, vaan sivun rakenteen perusteella.

Kuvien vaihtoehtoiset tekstit (ALT-määritteet)

Kuville tulee määrittää ns. ALT-määrite eli vaihtoehtoinen teksti, joka kertoo mitä kuvassa on tai mitä kuvassa tapahtuu. ALT-määritettä käytetään monessa tapauksessa. Ensimmäinen käyttötarkoitus on esimerkiksi näkörajoitteisten käyttämät ruudunlukuohjelmat, jotka eivät näytä kuvia vaan korvaavat kuvan vaihtoehtoisella tekstillä. Myös Google voi hyödyntää tätä vaihtoehtoista tekstiä, vaikka Google osaakin nykyään yhä paremmin tunnistamaan kuvasisällön. Jos kuvalla ei ole ALT-tekstiä, Google yrittää lukea kuvan tiedostonimestä tietoa kuvasta. Kolmas käyttötarkoitus ALT-määritteelle on virhetilanne, jossa kuvaa ei saada ladattua. Tällöin näkyy edes vaihtoehtoinen teksti kuvan paikalla. 

Lue lisää hakukoneoptimointipalveluistamme

 

Kun se haluttu termi lukisi edes kerran sivustolla

Maanantaina 5. kesäkuuta 2017 | Jussi Mäkinen

Mikä on ensimmäinen asia, joka yrityksen tai muun organisaation tulisi tarkistaa, kun puhutaan hyvistä sijoituksista Googlen hakutulossivulla? No tietenkin se, että sivustolta löytyy edes löyhästi hakusanoja tai termejä, joilla kävijät hakevat tietoa Googlesta. Tämä on ensimmäinen ja tärkein seikka.

Lue koko kirjoitus

Perustimme blogin sivustollemme

Maanantaina 5. kesäkuuta 2017 | Kari Turunen

Perustimme sivustollemme blogin, joka täydentää Statement-verkkolehteämme tarjoamalla hieman erityyppistä sisältöä: lyhyempiä artikkeleita, ajankohtaista tietoa sekä uutisointia myös yritykseemme liittyen. Blogi palvelee erityisesti asiakaskuntaamme.

Lue koko kirjoitus

Kirjoittajat