Mihin kysymykseen verkkosivusi vastaavat?

Perjantaina 29. syyskuuta 2017 | Jussi Mäkinen
Useimmat meistä haluavat, että Googlen käyttäjät näkevät ensimmäisenä hakutulossivulla oman sivustonsa sivun ja klikkaavat itsensä sivustolle. Harvempi kuitenkaan miettii miksi ihmiset klikkaavat Googlessa hakutuloksia.

 

Googlen käyttäjillä on joku ongelma tai kysymys mielessä, kun he kirjoittavat Googlen hakukenttään sanoja – harva huvikseen hakee Googlesta sivuja. Koska käyttäjien klikkauksista on kova kilpailu hakukoneissa, pelin voittaa se, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin parhaiten. Googlen algoritmin tarkoitus onkin varmistaa, että hakutulossivujen ensimmäisillä paikoilla ovat sivut, jotka vastaavat parhaiten tähän käyttäjää askarruttavaan kysymykseen.

Esimerkiksi kysymykseen "Kuinka tulla onnelliseksi" Google tarjoaa ensimmäisenä vastauksena terve.fi-sivuston artikkelia "10 keinoa tulla onnelliseksi". Kyseinen sivu tarjoaa kymmenen kohtaa, joista lukija voi aloittaa matkan kohti onnellisempaa elämää. Uskoisin, että monelle hakijalle tuo sivu on paras suomenkielinen vastaus hänen ongelmaansa. Tämän kysymys–vastaussivu-ajattelun pitäisikin olla mielessä, kun suunnittelet sivustollesi sisältöä, ainakin joidenkin sivujen kohdalla. Tietenkään käyttäjät eivät aina hae Googlesta kysymysmuodolla, vaan hakulauseke voi olla vaikkapa "helsinki kirpputori sunnuntai". Tällöin sivustot pyrkivät vastaamaan kysymykseen "Mitkä kirpputorit Helsingissä ovat auki sunnuntaisin [ja missä ne sijaitsevat]" mahdollisimman hyvällä sivulla.  

Kysymys, jota pitää pohtia, on kuinka moni kysyy sitä kysymystä, johon sinun sivusi on vastaus. Ja toisaalta myös: jos teet liiketoimintaa, kuinka moni kysymyksen kysyjistä on valmis maksamaan hänen ongelmansa ratkaisemisesta? Jos sivusi vastaavat aivan erinomaisesti kysymyksiin, jota kukaan ei koskaan esitä, tulokset jäävät laihoiksi. Tai jos sivustosi sivu vastaa ongelmaan, josta kukaan ei ole valmis maksamaan, kannattaisi ehkä yrittää tehdä rahaa muulla tavoin. Yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä rahaa hyvällä sisällöllä on sijoittaa sivustolle mainoksia, joiden esittämisestä saat rahaa.

Viimeinen kysymys lienee enää se, että mistä kukaan voi tietää mitä Googlesta haetaan. Tähän ongelmaan on tarjolla hyviä työkaluja Googlen Search Consolesta Adwordsin avainsanojen suunnittelijaan. Näiden työkalujen avulla on mahdollista selvittää, millä avainsanoilla Googlen käyttäjät tekevät hakuja. Jos nämä työkalut tuntuvat vaikeilta tai vierailta, on mahdollista myös ostaa asiantuntijalta valmis avainsana-analyysi.

 

Verkkosivun tärkeimmät elementit hakukoneoptimoinnin näkökulmasta

Maanantaina 12. kesäkuuta 2017 | Jussi Mäkinen
Vaikka hakukoneoptimointi on nykyään paljon muutakin kuin teknisiä yksityiskohtia, yksittäisellä verkkosivulla tietyt elementit on tärkeää ottaa huomioon.

 

Sivun kuvaus ja sivun otsikko

Sivun kuvaus eli ns. Meta Description on tärkeä siitä syystä, että Google pyrkii näyttämään tämän tekstin hakutuloksissa otsikon alla. Kuitenkin jos Google löytää mielestään paremman tekstipätkän kuvaamaan sivua, tämä parempi tekstipätkä näytetään sivun kuvauksen sijaan. Jos teksti on kirjoitettu hyvin, se näytetään Googlessa ja tämä teksti saattaa olla juuri ratkaiseva tekijä sille, että Googlen käyttäjä klikkaa juuri sinun sivustosi linkkiä eikä kilpailijan.

Sivun otsikko eli Title on samalla tavalla tärkeä kuin sivun kuvaus. Sivun otsikko näytetään hakutulossivulla ja sivun otsikko näkyy myös selaimessa kirjanmerkin ja välilehden nimenä. Ei ole sinänsä oleellista miettiä kuinka paljon Google arvottaa sivun otsikkoa tai kuvausta, koska otsikon ja kuvauksen on tarkoitus puhutella haun tehnyttä ihmistä.

Alla näkyy miten esimerkiksi me näymme Googlen hakutulossivulla. Ylimpänä näkyvä "Valu Digital" on valu.fi-sivuston etusivun sivun otsikko. "Valu Digital on verkkopalveluiden, verkkolehtien ja mobiilisovellusten asiantuntija" on sivun kuvaus -teksti. Google on lihavoinut tekstistä käyttäjän käyttämän hakusanan (Valu).

Valu.fi Googlen hakutulossivulla

Heading-otsikot

Tekstisisältö kannattaa ryhmitellä sivulla käyttämällä pää- ja alaotsikoita. Esimerkiksi päätason otsikosta voidaan käyttää nimiä "Otsikko 1", "Heading 1" tai lyhyesti H1. Otsikkotasoja on jopa tasolle 6 (Otsikko 6) asti olemassa, mutta harvoin on tarvetta tehdä näin syvää otsikkorakennetta sivulle.

Nykyäänkin on hyvä pitää kiinni yhden pääotsikon periaatteesta sivulla. Yhden pääotsikon alle voi rakentaa useita kakkostason otsikoita, joiden alle voi tehdä kolmostason otsikoita ja niin edelleen.

Vaikka otsikot tarkoittavat yleensä suurempaa kirjasinkokoa ja yleisesti puhutaan otsikkotyyleistä, otsikoissa ei ole kuitenkaan ensisijaisesti kyse visuaalisista tyyleistä vaan sivun rakennetta kuvaavista ja tukevista teksteistä. Sivun otsikoita ei tule suunnitella ensisijaisesti fonttikokojen mukaan, vaan sivun rakenteen perusteella.

Kuvien vaihtoehtoiset tekstit (ALT-määritteet)

Kuville tulee määrittää ns. ALT-määrite eli vaihtoehtoinen teksti, joka kertoo mitä kuvassa on tai mitä kuvassa tapahtuu. ALT-määritettä käytetään monessa tapauksessa. Ensimmäinen käyttötarkoitus on esimerkiksi näkörajoitteisten käyttämät ruudunlukuohjelmat, jotka eivät näytä kuvia vaan korvaavat kuvan vaihtoehtoisella tekstillä. Myös Google voi hyödyntää tätä vaihtoehtoista tekstiä, vaikka Google osaakin nykyään yhä paremmin tunnistamaan kuvasisällön. Jos kuvalla ei ole ALT-tekstiä, Google yrittää lukea kuvan tiedostonimestä tietoa kuvasta. Kolmas käyttötarkoitus ALT-määritteelle on virhetilanne, jossa kuvaa ei saada ladattua. Tällöin näkyy edes vaihtoehtoinen teksti kuvan paikalla. 

Lue lisää hakukoneoptimointipalveluistamme

 

Kun se haluttu termi lukisi edes kerran sivustolla

Maanantaina 5. kesäkuuta 2017 | Jussi Mäkinen

Mikä on ensimmäinen asia, joka yrityksen tai muun organisaation tulisi tarkistaa, kun puhutaan hyvistä sijoituksista Googlen hakutulossivulla? No tietenkin se, että sivustolta löytyy edes löyhästi hakusanoja tai termejä, joilla kävijät hakevat tietoa Googlesta. Tämä on ensimmäinen ja tärkein seikka.

Lue koko kirjoitus

Perustimme blogin sivustollemme

Maanantaina 5. kesäkuuta 2017 | Kari Turunen

Perustimme sivustollemme blogin, joka täydentää Statement-verkkolehteämme tarjoamalla hieman erityyppistä sisältöä: lyhyempiä artikkeleita, ajankohtaista tietoa sekä uutisointia myös yritykseemme liittyen. Blogi palvelee erityisesti asiakaskuntaamme.

Lue koko kirjoitus

Kirjoittajat