Hakukoneoptimointi eli SEO

Verkkosivun hyväkään sisältö ei hyödytä ketään, jos kukaan ei löydä sitä. Mitä ylempänä sivu näkyy hakukoneiden hakutuloksissa sitä todennäköisemmin ihmiset avaavat sen.

Google järjestää sivut omien algoritmiensa mukaan ja tämä on aiheuttanut sen, että eri tahot kilpailevat parhaista sijoituksista hakukoneissa heille merkityksellisillä hakusanoilla. Kuitenkin Googlekin kehittää jatkuvasti algoritmejaan ja tekoälyn kehittyessä hakukoneiden "huijaaminen" on entistä vaikeampaa. Nykytilanteessa onkin tärkeää keskittyä rakentamaan kiinnostavaa sisältöä oikeille henkilöille hakukonenäkökulmaa kuitenkaan unohtamatta. Tarjoamme SEO-palveluita sisältökeskeisesti ja autamme asiakkaitamme rakentamaan kiinnostavaa ja löydettävää sisältöä verkkoon.

Myös verkkosivuston suorituskyky on nykyaikana erityisen tarpeellinen asia ottaa huomioon verkkosivustoa kehitettäessä tai uudistettaessa, koska hakukoneet huomioivat nykyään myös sivuston nopeuden vertaillessaan eri verkkosivustoja. Erityisesti mobiililaitteilla ja -yhteyksillä pienetkin parannukset verkkosivustoon voivat parantaa sivuston tuloksia mitattavasti. Lue täältä esimerkkejä, miksi suorituskykyn parantaminen on tärkeää.

Palvelumme

Tarjoamme hakukoneoptimointia erilaisten asiantuntijapalvelupakettien kautta. Voit ostaa yhden tai useamman osasen.

Nykytilanteen kartoitus

Hakukoneoptimointi alkaa nykytilanteen kartoituksesta. Jotta voidaan selvittää toimenpiteiden vaikutusta, pitää alkutilanteen olla selkeä. Käymme läpi sivustosi nykytilanteen eri työkalujen avulla. Selvitämme mm. sivustollesi linkittäviä verkkotunnuksia, sivustosi sijoitusta Googlessa, avainsanoja, joilla tällä hetkellä sivusto sijoittuu hyvin sekä sivuston teknisen kunnon. Vertaamme tilannetta myös kolmen kilpailijasi tuloksiin. Kilpailijat voivat olla hakukoneissa eri kuin reaalimaailmassa, mutta jos ovat samoja, on entistä tärkeämpää voittaa kilpailu. Nykytilanteen selvityksen lisäksi annamme suosituksia toimenpiteistä, joiden avulla voit kasvattaa eroa kilpailijoihisi.

Avainsana-analyysi

Selvitämme Googlen omien ja muutaman muun työkalun avulla avainsanat, joilla sivustosi sijoittuu jo tällä hetkellä hyvin. Sen lisäksi kartoitamme avainsanoja ja -fraaseja, joilla sivustosi tulisi sijoittua paremmin jatkossa. Näitä uusia avainsanaehdotuksia sinun tulee käyttää jatkossa luonnollisesti sisällöissäsi.

Sisältöanalyysi

Käymme läpi sivuston tärkeimpien sivujen tekstisisällöt hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja annamme suosituksia tekstisisällön parantamiseksi, jotta sivu olisi paremmin löydettävissä hakukoneilla. Hakukoneiden käyttäjät hakevat vastausta johonkin kysymykseensä (vaikka haku ei olisikaan kysymysmuodossa) ja hakukoneet pyrkivät vastaamaan tähän kysymykseen palauttamalla ensiksi 10 hakukoneen mielestä tähän kysymykseen parhaiten vastaavaa sivua. Sisältöanalyysin avulla voidaan löytää nämä kävijöiden kysymykset ja sisältö hiotaan vastaamaan näihin kysymyksiin.

Tekninen SEO-tarkastus

Käymme läpi sivuston tärkeimmät sivut perinteisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta eli tarkistamme sivujen teknisen rakenteen ja annamme suositukset tehtävistä muutoksista. Tekninen SEO ei ole ihan niin tärkeää kuin vuosia sitten, mutta sitä ei pidä ylenkatsoa edelleenkään. Jos esimerkiksi Googlen botti ei pääse lukemaan sisältöjäsi, sivusi eivät näy Googlen hakutuloksissa.

Sivuston suorituskyky

Analysoimme ja teemme raportin verkkopalvelun suorituskyvystä. Suorituskykyanalyysi on myös teknisen SEO-tarkastuksen osana, mutta sen voi hankkia myös erikseen. Sivuston latausnopeus on merkittävä, koska tutkimusten mukaan hidas sivunlataus karkottaa asiakkaat todennäköisemmin muille sivustoille. Myös Google arvostaa, varsinkin mobiilisivuilla, sivun nopeaa latausta. Suorituskykyanalyysin lisäksi teemme kehitysehdotuksista listan, jonka voit antaa tekniselle toimittajalle tarvittavien muutosten tekemiseen.

Jatkuva seuranta

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä ja siksi tuloksia pitää tarkastella säännöllisesti. Google muuttaa algoritmiaan tai sen painotuksia jopa päivittäin. Sivustoa tulee tarkastella hakukoneoptimoinnin näkökulmasta säännöllisesti ja mahdollisiin negatiivisiin muutoksiin sijoituksissa pitää puuttua mahdollisimman nopeasti. Työkalumme monitoroi sivustoasi ja hälyttää, kun tapahtuu sinun kannaltasi ikäviä muutoksia. Esimerkiksi jos lisäät vahingossa liian ison kuvan sivulle, sivun latausnopeus laskee merkittävästi ja tästä saat varoituksen. Myös jos sivustosi sijoitus laskee merkittävästi, saat tästä raportin.

Kysy lisätietoja

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää hakukoneoptimoinnista.
Nimi*
Organisaatio*
Sähköposti*
Puhelinnumero*
Viesti

Ota yhteyttä

Jussi Mäkinen

Jussi Mäkinen,
web-konsultti