Verkkosivun hyväkään sisältö ei hyödytä ketään, jos kukaan ei löydä sitä. Mitä ylempänä sivu näkyy hakukoneiden hakutuloksissa, sitä todennäköisemmin ihmiset avaavat sen.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi (SEO) on pitkäjänteistä työtä

Google järjestää sivut omien algoritmiensa mukaan. Tämä on aiheuttanut sen, että eri tahot kilpailevat parhaista sijoituksista hakukoneissa heille merkityksellisillä hakusanoilla. Kuitenkin myös Google kehittää jatkuvasti algoritmejaan ja tekoälyn kehittyessä hakukoneiden "huijaaminen" on entistä vaikeampaa. Nykytilanteessa onkin tärkeää keskittyä rakentamaan kiinnostavaa sisältöä oikeille henkilöille hakukonenäkökulmaa kuitenkaan unohtamatta. Tarjoamme SEO-palveluita sisältökeskeisesti ja autamme asiakkaitamme rakentamaan kiinnostavaa ja löydettävää sisältöä verkkoon.

"Nykytilanteessa on tärkeää keskittyä rakentamaan kiinnostavaa sisältöä oikeille henkilöille hakukonenäkökulmaa kuitenkaan unohtamatta."

~ Jussi Mäkinen, web-konsultti

Hakukoneoptimointipalvelumme

Nykytilanteen kartoitus

Hakukoneoptimointi alkaa nykytilanteen kartoituksesta. Jotta voidaan selvittää toimenpiteiden vaikutusta, pitää alkutilanteen olla selkeä. Käymme läpi sivustosi nykytilanteen eri työkalujen avulla. Selvitämme mm. sivustollesi linkittäviä verkkotunnuksia, sivustosi sijoitusta Googlessa, avainsanoja, joilla tällä hetkellä sivusto sijoittuu hyvin sekä sivuston teknisen kunnon. Vertaamme tilannetta myös kolmen kilpailijasi tuloksiin. Kilpailijat voivat olla hakukoneissa eri tahoja kuin reaalimaailmassa, mutta jos ne ovat samoja, on entistä tärkeämpää voittaa kilpailu. Nykytilanteen selvityksen lisäksi annamme suosituksia toimenpiteistä, joiden avulla voit kasvattaa eroa kilpailijoihisi.

Sisältöanalyysi

Käymme läpi sivustosi tärkeimpien sivujen tekstisisällöt hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Annamme suosituksia sisällön parantamiseksi, jotta sivu olisi paremmin löydettävissä hakukoneilla. Hakukoneiden käyttäjät hakevat vastausta johonkin kysymykseensä (vaikka haku ei olisikaan kysymysmuodossa). Hakukoneet pyrkivät vastaamaan kysymykseen palauttamalla ensiksi 10 sivua, jotka hakukoneen mielestä vastaavat siihen parhaiten.

Sisältöanalyysin avulla voidaan löytää kävijöiden kysymykset ja hioa sisältö vastaamaan niihin.

Avainsana-analyysi

Selvitämme Googlen ja muutaman muun työkalun avulla avainsanat, joilla sivustosi sijoittuu jo tällä hetkellä hyvin. Sen lisäksi kartoitamme avainsanoja ja -fraaseja, joilla sivustosi tulisi sijoittua paremmin jatkossa. Näitä uusia avainsanaehdotuksia sinun kannattaa käyttää jatkossa sisällöissäsi.

Tekninen SEO-tarkastus

Käymme läpi sivuston tärkeimmät sivut perinteisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tarkistamme sivujen teknisen rakenteen ja annamme suositukset tehtävistä muutoksista. Tekninen SEO ei ole ihan niin tärkeää kuin vuosia sitten, mutta sitä ei pidä ylenkatsoa edelleenkään. Jos esimerkiksi Googlen botti ei pääse lukemaan sisältöjäsi, sivusi eivät näy Googlen hakutuloksissa.

Sivuston suorituskyky

Analysoimme ja teemme raportin verkkopalvelun suorituskyvystä. Suorituskykyanalyysi on osa teknistä SEO-tarkastusta, mutta sen voi hankkia myös erikseen. Sivuston latausnopeus on merkittävä, koska tutkimusten mukaan hidas sivunlataus karkottaa asiakkaat todennäköisemmin muille sivustoille. Myös Google arvostaa sivun nopeaa latausta varsinkin mobiilisivuilla. Suorituskykyanalyysin lisäksi teemme kehitysehdotuksista listan, jonka voit antaa tekniselle toimittajalle tarvittavien muutosten tekemiseen.

Jatkuva seuranta

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä ja siksi tuloksia pitää tarkastella säännöllisesti. Google muuttaa algoritmiaan tai sen painotuksia jopa päivittäin. Sivustoa tulee tarkastella hakukoneoptimoinnin näkökulmasta säännöllisesti. Jos sijoituksissa on negatiivisia muutoksia, niihin pitää puuttua mahdollisimman nopeasti. Työkalumme monitoroi sivustoasi ja hälyttää, kun tapahtuu sinun kannaltasi ikäviä muutoksia. Esimerkiksi jos lisäät vahingossa liian ison kuvan sivulle, sivun latausnopeus laskee merkittävästi ja tästä saat varoituksen. Saat raportin myös, jos sivustosi sijoitus hakutuloksissa laskee merkittävästi.

Katso video hakukoneoptimoinnin kolmesta tasosta

Hakukoneoptimoinnissa on yleensä kolme tasoa. Katso video aiheesta.

Ota yhteyttä!

Jussi Mäkinen

Jussi Mäkinen / Web Consultant

jussi.makinen@valu.fi / 050 3534 220