Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa järjestelmää, joka ennalta määriteltyjen sääntöjen mukaan toimii itsenäisesti. Markkinoinnin automaatio ei kuitenkaan vielä ole täysin automaattista: kaikki säännöt ja niihin liittyvät sisällöt tehdään toistaiseksi ihmisvoimin.

Tunnetuin markkinoinnin automaatio -ohjelmisto lienee HubSpot, mutta sille on olemassa myös hyviä vaihtoehtoja, esimerkiksi ActiveCampaign. HubSpotiin, Marketoon tai Apsikseen verrattuna ActiveCampaign on hyvin edullinen ja helppokäyttöinen markkinoinnin automaatiojärjestelmä. ActiveCampaignia käytettäessä tarvitsee kuitenkin tehdä samat sisällöt kuin mitä tahansa muutakin automaatiojärjestelmää käytettäessä. Valmiita sisältöjä voi toki hyödyntää muissakin käyttökohteissa ActiveCampaignin lisäksi. ActiveCampaign on myös niin helppokäyttöinen kuin monimutkaisiakin automaatiota hallitseva järjestelmä voi vaan olla.

ActiveCampaignin, kuten kaikkien muidenkin vastaavien järjestelmien, toiminta perustuu kontakteihin eli liideihin. Liidejä voi hankkia esimerkiksi tarjoamalla pikaoppaita ja muita sisältöjä sähköpostiosoitetta vastaan. Kun sähköpostiosoite on saatu, siihen voidaan lähettää jatkossakin viestejä. Viestien saaja voi toki milloin tahansa estää sähköpostiviestinnän halutessaan.

Tässä yhteydessä pitää muistaa, että monissa muissa maissa on paljon Suomea tiukempi lainsäädäntö roskapostituksen suhteen ja näin ollen järjestelmien listoille ei saa lisätä itse kontakteja, jotka eivät ole ilmaisseet haluaan saada markkinointisähköpostia. Markkinoinnin automaatiossa kontakteille voi määritellä pisteytyksiä, heihin voi liittää tunnisteita ja heitä voi segmentoida eri ryhmiin tai liittää listoille. Kontaktien tekemä toiminta vaikkapa verkkosivuilla voi käynnistää määritellyillä ehdoilla uusia automaatioita tai automaatiopolkuja. Automaatio voi sisältää esimerkiksi sähköpostiviestien lähettämistä, odottamista tietyn ajan tai ehdollista toimintaa kontaktiin määritettyjen tunnisteiden perusteella. Esimerkiksi, jos kontakti on klikannut linkkiä sähköpostissa ja hän on aiemmin liittynyt koekäyttäjäksi, voidaan lähettää kontaktille automaattisesti sähköpostiviesti. Jos tähän viestiin ei reagoida kolmen päivän sisään, voidaan lähettää uusi viesti automaattisesti.

Markkinoinnin automaatio vaatii työpanosta muun muassa:

    • Eri vaiheisiin liitettyjen automaattisten sähköpostiviestien suunnitteluun
    • Pikaoppaiden tai muiden ladattavien sisältöjen tuottamiseen
    • Automaatiopolukujen suunnitteluun, jotta markkinoinnin automaatio osaa toimia itsenäisesti

 

Miksi käyttää markkinoinnin automaatiota?

Markkinoinnin automaatio on siitä erinomainen systeemi, että kerran mallinnettu prosessi toimii väsymättömästi eikä unohda lähettää lisätietoja kiinnostuneille ostajille. Myyjät voivat keskittyä palvelemaan henkilökohtaisemmin kiinnostuneita asiakasehdokkaita, kun aika ei kulu rutiinitöihin.

Kenelle markkinoinnin automaatio sopii?

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen automatisoitavaa sisältöä: lomakkeita, sähköpostiviestejä ja esimerkiksi pikaoppaita tai videoita. Markkinoilta löytyy useita eri vaihtoehtoja markkinoinnin automaatioon. Vaihtoehdoista jokaiselle löytyy sopiva tuote. Hubspot ja Marketo sopivat yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat panostaa kerralla enemmän järjestelmään. ActiveCampaign taas on aivan loistava työkalu liikkeelle lähtemiseen, mutta toki ActiveCampaign sopii myös isompiin käyttötarkoituksiin. ActiveCampaignin suurin etu on järkevä hinnoittelu, joka kasvaa vasta kontaktien määrän kasvaessa.

Loppuuko työt markkinoinnin automaation käyttöönoton jälkeen?

Ei. Markkinoinnin automaatio ei ratkaise kaikkia ongelmia. Vastoin nimeään kyseessä ei ole täysin automaattinen systeemi. Sisältöä pitää luoda jatkuvasti, jotta asiakasehdokkaiden kiinnostus saadaan kasvamaan ensin ostopäätökseen asti ja siitä eteenpäinkin. Vielä kun systeemit on saatu rullamaan automaattisesti, huonosti toimivaa sisältöä pitää korjata tai jopa korvata paremmalla.

Mitä tulee tehdä ensiksi?

Suunnittele ensiksi millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmääsi. Onko sinulla tietoa, jota voisi aivan hyvin jakaa ilmaiseksi? Ilmainen tiedon jakaminen kasvattaa kuvaa asiantuntijuudesta ja luo kiitollisuudenvelkaa. Kiitollisuudenvelka on hyvä psykologinen vipu, jonka avulla voi saada annettua palvelusta suurempia vastapalveluksia, eli myyntiä, takaisin.

Sisältöjen lisäksi tulee miettiä asiakasehdokkaiden mahdollisia polkuja ja eri sisältöjen liittämistä polkujen vaiheisiin. Liian alkuvaiheessa ei kannata olla liian agressiivinen. Ja kun on tarpeeksi tutustuttu, ei saa myöskään hävetä ostokysymyksen esittämistä.

Miten eteenpäin?

Ota käyttöön ActiveCampaign itse tai kysy meiltä apua. Autamme järjestelmän käyttöönotossa ja ensimmäisten sisältöjen rakentamisessa. Meiltä saat apua myös myöhemmissä vaiheissa esimerkiksi automaation virittämisessä.
 

Tarjoamme:

    • Koulutusta ja apua ActiveCampaignin käyttöönotossa
    • Pikaoppaiden kirjoittamista asiakkaan asiantuntijoiden kanssa yhdessä
    • Asiakkaan materiaalien taittamista pikaoppaiksi
    • Sähköpostiviestien sisältöjen rakentaminen
    • Automaatiopolkujen määrittämistä

 

Ota yhteyttä

Nimi*
Organisaatio*
Sähköposti*
Viesti

Ota yhteyttä

Jussi Mäkinen

Jussi Mäkinen,
web-konsultti