Tiedätkö, mitä kohderyhmäsi ajattelevat verkkosivustostasi? Kävijätutkimuksella saadaan arvokasta tietoa verkkopalvelun käyttäjien mieltymyksistä.

Kävijätutkimus

Milloin kävijätutkimus on ajankohtainen?

a) Aina ennen uudistusta

Kun verkkopalvelua lähdetään uudistamaan, on johtoajatuksena usein parantaa palvelun käyttäjälähtöisyyttä. Mutta mitä käyttäjät odottavat, mitä he arvostavat, mikä heitä ärsyttää? Tutkimuksen toteutus ennen uudistusta antaa arvokasta dataa tulevien muutosten pohjaksi. Samalla käyttäjiä voidaan valmistella uudistukseen ja tarjotaan heille mahdollisuus vaikuttaa.

b) Kun halutaan kuunnella

Kävijätutkimus on erinomainen keino kuunnella verkkopalvelun kohderyhmiä ja saada palautetta. Tutkimuksen voi toteuttaa missä tahansa verkkopalvelun elinkaaren vaiheessa. Sen aiheena voi olla esimerkiksi brändimielikuvat, asiakastyytyväisyys tai verkkosivuston käytettävyys. Tuloksia voidaan hyödyntää heti tai käyttää tulevien uudistusten pohjana.

"Halusimme selvittää kävijätutkimuksen avulla, miten Xamkin sivuston käyttäjät löytävät sisällöt. Saatujen tulosten pohjalta kehitämme sivustoa asteittain nykyistä paremmaksi. Yhteistyö Valu Digitalin kanssa on sujunut joustavasti sekä kävijätutkimuksen että kehittämistoimenpiteiden osalta."

~ Kati Hoffren, viestintäsuunnittelija, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK

Suunnittelu ja toteutus

Kävijätutkimuksella voidaan selvittää joko verkkopalvelun akuutteja muutostarpeita tai etsiä suuntaa strategisille, pidemmän aikavälin ratkaisuille. Tutkimuksen tavoitteet asetetaan aina asiakkaan tarpeiden mukaisiksi. Tavoitteiden pohjalta valitaan parhaat tutkimusmenetelmät ja suunnitellaan toteutuksen kulku. Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja niin nopeiden ja kevyiden kuin kattavienkin tutkimusten toteutukseen.

Tutkimuksia erilaisiin asiakastarpeisiin

  • Kevyt Easy-malli sopii asiakkaalle, joka haluaa valmiiksi mietityt kysymykset nopeasti käyttöönsä ja jolla on resurssit tulosten analysointiin itse.
  • Pro-malli tarjoaa valittavaksi laajemman määrän erilaisia kysymyksiä sekä asiantuntijan tuen kysymysten valintaan ja tavoitteiden asettamiseen. Lisäksi Pro-vaihtoehtoon kuuluu tutkimuksen toteutus, Valun tekemä analyysi ja suositukset sivuston kehittämiseen tulosten pohjalta.
  • Monipuolisin Custom-vaihtoehto tarjoaa mahdollisuuden alusta asti räätälöitävään tutkimukseen. Malliin kuuluu tavoitteiden asettaminen ja sopivien tutkimusmenetelmien valinta yhdessä, tutkimuksen toteutus, analyysi ja suositukset jatkotoimenpiteistä.
  • #
    Easy

    Kun haluat huolettoman ja helpon tavan kuunnella asiakkaitasi. Valun Kävijätutkimus Easy on tiivis 20 kysymyksen valikoima, joista voit valita sopivat. Kysely rakennetaan ja julkaistaan sivustollasi. Toimitamme vastaukset Excel-muodossa sekä graafeina ja sanapilvinä käyttöösi. Kävijätutkimuksen peruspaketti!

     

  • #
    Pro

    Kävijätutkimus suunnitellaan asiakkaan käytössä olevien 50 valmiin kysymyspohjan avulla. Autamme asiakkaitamme sopivien kysymysten muotoilussa. Valu rakentaa kyselyn, julkaisee sen asiakkaan sivustolla ja analysoi kyselyn kautta saadut vastaukset. Suosittelemme sopivaa palkintoa vastaajien kesken arvottavaksi. Hyvä kokonaisuus asiakkaiden mielipiteiden kartoittamiseksi.

  • #
    Custom

    Valu toteuttaa asiakkaalle alusta alkaen räätälöidyn tutkimuksen. Tutkimuksessa voi olla mukana kävijäkyselyitä, haastattelututkimuksia, lämpökarttatyökaluja. Tutkimus suunnataan tarkalle kohderyhmälle ja toteutetaan asiakkaan brändin mukaisella tavalla. Räätälöity kävijätutkimus tuo parhaan mahdollisen hyödyn asiakkaalle. Tuloksena on tarkkaa tietoa kohderyhmien mieltymyksistä ja sivuston käyttötavoista.

Kävijätutkimuksen valinneita asiakkaitamme

  • Toteutimme Talentialle kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä
  • Toteutimme XAMKille kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen jälkeen
  • Toteutimme Kirkko ja kaupunki -medialle laajan kävijätutkimuksen
  • Toteutimme Fidalle kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen alussa
  • Toteutimme Esedulle kävijätutkimuksen
  • Toteutimme kävijätutkimuksen Suomen Rahapajalle

Maria Riikonen, verkkoviestinnän konsultti

Kävijätutkimus auttaa löytämään oikean suunnan verkkopalveluun

Kävijätutkimuksen avulla selvitetään, mitä sivustolla kannattaa tehdä juuri nyt, ja toisaalta voidaan myös tutkia ja profiloida käyttäjiä suurempia linjavetoja varten.

Read more
Maria Riikonen

Kiinnostuitko?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota yhteyttä, niin kerron asiakkaidemme saamista tuloksista!

Vesa Lehtinen

Vesa Lehtinen / Asiantuntija

vesa.lehtinen@valu.fi / 041 5054 634