Verkkopalvelun konseptointi

Konseptoinnissa tavoitteet kirkastetaan yhdessä ja etsitään parhaat keinot niiden saavuttamiseen. 

Kun verkkopalvelua aletaan uudistaa, on useita tapoja edetä. Joskus silmissä kiiluu uusi, kiinnostava teknologia. Toisinaan mieltä hiertävät tiukka aikataulu ja budjetti, joiden takia sivusto on saatava ulos nopeasti ja halvalla.

Verkkopalvelun elinvoiman ja tuottoisuuden kannalta on kuitenkin tärkeää, ettei sitä hutaista kokoon ilman huolellista suunnittelua. Jotta kokonaisuus ankkuroituu vahvasti koko liiketoiminnan ytimeen, on olennaista on kysyä, miksi verkkopalvelumme on olemassa: miten saamme sen tukemaan tavoitteitamme mahdollisimman hyvin. 

Konseptointi tehdään projektissa ennen visuaalista suunnittelua ja teknistä toteutusta. Huolellinen pohjatyö  varmistaa, että verkkopalvelua koskevat ratkaisut ovat perusteltuja.
 

Vankka pohja verkkopalvelun uudistamiseen

Eri tilanteissa verkkopalvelun tarpeet ja tavoitteet voivat vaihdella. Onpa tavoite sitten myynnin lisääminen, brändimielikuvan vahvistuminen tai tiedonhaun helpottuminen, konseptoinnissa tavoitteet kirkastetaan yhdessä ja etsitään parhaat keinot niiden saavuttamiseen. Konseptointi tehdään projektissa ennen visuaalista suunnittelua ja teknistä toteutusta. Huolellinen pohjatyö vähentää yllätyksiä projektin myöhemmässä vaiheessa ja varmistaa, että verkkopalvelua koskevat ratkaisut ovat perusteltuja. 

Mitä käyttäjä haluaa?

Jotta tehtävät ratkaisut pohjautuvat faktoihin eivätkä mutuun, on keskeistä huomioida verkkopalvelun käyttäjän näkökulma. Ei ole hullumpi idea selvittää silloin tällöin, mitä käyttäjät oikeasti ajattelevat ja haluavat. Käyttäjätutkimus kannattaa tehdä varsinkin ennen isompaa uudistusta, mutta missä tahansa sivuston elinkaaren vaiheessa tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa käyttäjien tarpeista.

Huolella tehty konseptointi varmistaa, että

  • käyttäjien odotuksista saadaan tietoa
  • verkkopalvelun kehittäminen pohjautuu perusteltuihin ratkaisuihin
  • verkkopalvelu ei jää irralliseksi, vaan ankkuroituu vahvasti liiketoiminnan strategiaan

 

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää konseptoinnista!

Nimi*
Organisaatio*
Sähköposti*
Viesti

Ota yhteyttä!

Maria Riikonen

Maria Riikonen, 
Verkkoviestinnän konsultti

maria.riikonen(at)valu.fi
050 3537 180 

Maria Twitterissä