Uutiset ja artikkelit

Kun se haluttu termi lukisi edes kerran sivustolla

~ Jussi Mäkinen, 9 kuukautta sitten

#asiantuntija-artikkeli

Mikä on ensimmäinen asia, joka yrityksen tai muun organisaation tulisi tarkistaa, kun puhutaan hyvistä sijoituksista Googlen hakutulossivulla? No tietenkin se, että sivustolta löytyy edes löyhästi hakusanoja tai termejä, joilla kävijät hakevat tietoa Googlesta. Tämä on ensimmäinen ja tärkein seikka.

Seuraavaksi tärkein seikka on tarkistaa, että sivustolla on käytetty tärkeitä avainsanoja ja termejä luonnollisesti, kuten kertoisit asiasta toiselle ihmiselle. Harva meistä vastaa kysymykseen: ”mitä teette työksenne?” esimerkiksi näin: ”Me teemme verkkosivusto helsinki ja hakukoneoptimointi helsinki.” Sen sijaan kerromme avainosaamisestamme luontevasti ja luonnollisesti.

Näin pitää toimia myös verkossa. Sivun sisältötekstin pitää olla luontevaa, jotta kävijät eivät säikähdä ja palaa takaisin hakutulossivulle. Toinen syy, miksi tekstin pitää olla luontevaa, on Googlen alati kehittyvä tekoäly, joka pyrkii ymmärtämään tekstiä koko ajan paremmin. Jokin Googlen lukuisista algoritmipäivityksistä saa epänormaalin kielenkäytön kiinni.

Sivun tekstissä pitää olla kuitenkin sanoja ja termejä/lauseita, joilla sinusta mahdollisesti kiinnostuneet Googlen käyttäjät etsivät sinua Googlesta. Helpoin tapa tarkistaa löytyykö sivustolta avaintermejä on tehdä Google-haku: site:tähänsinunverkkotunnus.fi palvelusi sinulletärkeäpaikkakunta. Kun haussa on site:, Google hakee tuloksia vain halutusta verkkotunnuksesta. Tämän site-haun perään laitat hakusanat, joita Googlen kävijät hakevat. Esimerkiksi me voisimme hakea Googlesta: ”site:valu.fi verkkosivusto jyväskylä”.  Jos Google ei löydä yhtään hakutulosta, pitää nämä sanat tai hakulauseet lisätä sivuston jollekin sivulle. Jos Google löytää tuloksia sivustoltasi, mutta hakutulossivulla ensimmäiset sivut ovat epäoleellisia tai täysin vääriä, kannattaa myös sillä ryhtyä toimenpiteisiin.

Tutustu hakukoneoptimointipalveluihimme.

Jussi Mäkinen

Jussi Mäkinen / Web-konsultti

Toimin Valulla konsulttina. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää esimerkiksi hakukoneoptimoinnista tai -markkinoinnista.