Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Keskisuurten ja suurten verkkopalveluiden uudistaminen tulee tehdä huolella. Tyypillisesti ensimmäinen askel on keskustella organisaatiossa sisäisesti, minkälaista uudistamista lähdetään tekemään, missä aikataulussa projekti tulisi viedä maaliin ja minkälaista budjettia on käytössä. Budjetissa kannattaa huomioida myös ylläpitokulut sekä verkkopalvelun kehittäminen.
Valulla on hyviä kokemuksia projekteista, joissa asiakasorganisaatio on hyödyntänyt ulkopuolisia konsultteja verkkopalvelu-uudistuksen määrittelyssä ja tarjousten vertailussa. Kun tekninen määrittely alkaa hahmottua, kannattaa hyvin pian kutsua potentiaalisia verkkopalvelutoimittajia keskustelemaan alustavasta projektisuunnitelmasta ja vaatimusmäärittelystä.
"Valun projektipäällikkö osasi hyvin tulkita toiveemme ja ehdottaa ratkaisuja. Toiveisiimme reagoitiin nopeasti ja tarpeen mukaan suunnitelmia tarkennettiin."
Vertaile tasaväkisiä kumppaneita huolella
Verkkopalvelutoteuttajien välillä on eroja. Vaikka valmis verkkopalvelu saattaa näyttää ulkopuoliselle hyvinkin samanlaiselta, on jokaisella toimistolla omat vahvuutensa - ja heikkoutensa. Suurimmat eroavaisuudet toimistojen välillä tulevat esiin projektikokemuksessa, koodin laadussa, verkkosivuston suorituskyvyssä, tietoturvaratkaisuissa, jatkokehitysmahdollisuuksissa sekä tuki- ja ylläpitopalveluissa.
Sopivaa kumppania vertailtaessa on hyvä pyrkiä hahmottamaan, mitkä asiat ovat juuri teidän organisaatiolle tärkeitä asioita ja minkälainen kumppani vastaa parhaiten tarpeisiinne. Myös toimittajakandidaatin asiakkaisiin kannattaa ottaa yhteyttä. Eri toimijoiden tekemiä projekteja on mahdollista vertailla esimerkiksi IteWikissä ja Vierityspalkissa.
Verkkopalveluprojektin vaiheistaminen tulee tehdä realistisesti
Verkkopalvelun uudistamista suunniteltaessa on hyvä asettaa projektille realistinen aikataulu ja suunnitella vaiheistus järkevästi. Vesiputousmallinen vaiheistus etenee määrittelyn ja suunnittelun kautta tekniseen toteutukseen, testaukseen ja julkaisuun. Jos uudistus toteutetaan ketterällä projektimallilla voidaan lähteä liikkeelle hyvinkin suoraviivaisesti ja esimerkiksi priorisoida jokin tietty osa sivustosta ensimmäiseksi. Verrattaessa perinteiseen vesiputousmalliin ketterän kehittämisen mallissa saadaan yleensä kustannussäästöjä, kun alkuvaiheen koko projektilaajuuden määrittely jakaantuu pienempiin osiin ja muutoshallinta kevenee.
Oli projektimalli mikä hyvänsä, myös sisällöntuotannolle ja sisällön stilisoinnille tulee varata riittävästi aikaa. Mitä laajempi sisällöntuottajien ryhmä on, sitä tarkemmin myös varsinainen sisällönsyöttöaika on hyvä suunnitella. Organisaation kyky tehdä päätöksiä tehokkaasti vaikuttaa positiivisesti lopputulokseen.
"Toimiva yhteistyö loi meille asiakkaana turvallisen ja luottavaisen olon. Pystyimme koko ajan luottamaan siihen, että Valulla on homma hallussa."
Lataa Verkkosivuston uudistaminen -pikaopas
Tämän pikaoppaan avulla on mahdollista ymmärtää paremmin, minkälaisia asioita tulee ottaa huomioon, jos verkkosivuston uudistus on edessä.
Muutamia toteutuksiamme
Miksi kannattaa hankkia verkkopalvelu Valulta?
-
#asiakastyytyväisyys
Tukitikettien ratkaisun yhteydessä tehtävän asiakastyytyväisyysmittauksen mukaan 96% asiakkaistamme on tyytyväisiä saamaansa jatkuvaan palveluun. Onnistuminen on seurausta osaamisesta ja halusta auttaa asiakasta toimimaan tehokkaasti ja tuottavasti verkossa.
-
#käyttökokemus
Toteutamme verkkopalveluja, jotka toimivat niin tietokoneilla kuin älypuhelimilla ja tablet-laitteillakin. Responsiiviset verkkosivut mukautuvat automaattisesti laitteen näytölle sopivaan kokoon ja tarjoavat näin miellyttävän käyttökokemuksen.
-
#tulokset
Tuotteistetut ratkaisumme yhdessä oikeiden teknologiavalintojen kanssa auttavat erityisesti organisaatioita ja yrityksiä, joille verkkopalvelu on tärkeä osa viestintää. Palveluidemme avulla luomme asiakkaillemme konkreettista, mitattavaa hyötyä.
"Täydet 5/5 pistettä projektin läpiviennistä. Hyvin meni!"
Kiinnostuitko?
Lauri Alppisara / Executive, Cyber Security & Sales
lauri.alppisara@valu.fi / 050 375 6355