Uutiset ja artikkelit

Mihin kysymykseen verkkosivusi vastaavat?

~ Jussi Mäkinen, 3 kuukautta sitten

#asiantuntija-artikkeli

Googlen käyttäjillä on joku ongelma tai kysymys mielessä, kun he kirjoittavat Googlen hakukenttään sanoja – harva huvikseen hakee Googlesta sivuja. Koska käyttäjien klikkauksista on kova kilpailu hakukoneissa, pelin voittaa se, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin parhaiten. Googlen algoritmin tarkoitus onkin varmistaa, että hakutulossivujen ensimmäisillä paikoilla ovat sivut, jotka vastaavat parhaiten tähän käyttäjää askarruttavaan kysymykseen.

Vastaanko Googlen käyttäjien kysymyksiin?

Esimerkiksi kysymykseen ”Kuinka tulla onnelliseksi” Google tarjoaa ensimmäisenä vastauksena terve.fi-sivuston artikkelia ”10 keinoa tulla onnelliseksi”. Kyseinen sivu tarjoaa kymmenen kohtaa, joista lukija voi aloittaa matkan kohti onnellisempaa elämää. Uskoisin, että monelle hakijalle tuo sivu on paras suomenkielinen vastaus hänen ongelmaansa. Tämän kysymys–vastaussivu-ajattelun pitäisikin olla mielessä, kun suunnittelet sivustollesi sisältöä, ainakin joidenkin sivujen kohdalla. Tietenkään käyttäjät eivät aina hae Googlesta kysymysmuodolla, vaan hakulauseke voi olla vaikkapa ”helsinki kirpputori sunnuntai”. Tällöin sivustot pyrkivät vastaamaan kysymykseen ”Mitkä kirpputorit Helsingissä ovat auki sunnuntaisin [ja missä ne sijaitsevat]” mahdollisimman hyvällä sivulla.

Kuinka moni kysyy kysymyksen?

Kysymys, jota pitää pohtia, on kuinka moni kysyy sitä kysymystä, johon sinun sivusi on vastaus. Ja toisaalta myös: jos teet liiketoimintaa, kuinka moni kysymyksen kysyjistä on valmis maksamaan hänen ongelmansa ratkaisemisesta? Jos sivusi vastaavat aivan erinomaisesti kysymyksiin, jota kukaan ei koskaan esitä, tulokset jäävät laihoiksi. Tai jos sivustosi sivu vastaa ongelmaan, josta kukaan ei ole valmis maksamaan, kannattaisi ehkä yrittää tehdä rahaa muulla tavoin. Yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä rahaa hyvällä sisällöllä on sijoittaa sivustolle mainoksia, joiden esittämisestä saat rahaa.

Miten tietää mitä Googlesta haetaan?

Viimeinen kysymys lienee enää se, että mistä kukaan voi tietää mitä Googlesta haetaan. Tähän ongelmaan on tarjolla hyviä työkaluja Googlen Search Consolesta Google Adsin avainsanojen suunnittelijaan. Näiden työkalujen avulla on mahdollista selvittää, millä avainsanoilla Googlen käyttäjät tekevät hakuja. Jos nämä työkalut tuntuvat vaikeilta tai vierailta, on mahdollista myös ostaa asiantuntijalta valmis avainsana-analyysi.

Jussi Mäkinen

Jussi Mäkinen

Toimin Valulla konsulttina. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää esimerkiksi hakukoneoptimoinnista tai -markkinoinnista.